تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۸
کد مطلب : ۳۶۸۷
جالب است ۱
طالبان حیات شیعیان را به خطر انداخته‌اند، مقاومت مسلحانه تنها چاره است
کنفرانس بین‌المللی شیعیان افغانستانی مقیم اروپا با حضور بیش از ۵۰ تن از شخصیت‌های ملی، چهر‌ه‌های علمی و صاحب‌نظر از کشورهای آلمان، استرالیا، سوئد، فرانسه، ترکیه، ایران و افغانستان در شهر فرانکفورت آلمان به هدف بررسی «وضعیت و مشکلات جامعه شیعه در افغانستان» روز شنبه، ۱۹ جوزا (برابر با ۸ جون ۲۰۲۴) برگزار شد.

در این کنفرانس که به دعوت "شیخ مشکور کابلی" یکی از روحانیون برجسته‌ی شیعه و از اعضای ارشد جبهه مقاومت ملی افغانستان، با اشتراک روحانیون، علما و نمایند‌گان سرشناس جامعه‌ی تشیع به‌گونه‌ی حضوری و آنلاین در مرکز اسلامی امام مهدی برگزار شد، درباره‌ی وضعیت شیعیان در افغانستان بحث و گفتگوهایی صورت گرفت.

اشتراک کنندگان اذعان داشتند؛ «سیاست‌های ظالمانه و تفرقه‌افگنانه گروه طالبان امنیت و حیات شیعیان را به خطر انداخته است و برای در امان ماندن از این تهدیدات مبارزه مسلحانه علیه این گروه تروریستی یک نیاز است.» آنان همچنین تأکید کردند؛ «ایستادگی علیه طالبان تروریست و مبارزه‌ی مسلحانه با این گروه نیاز به اتحاد با سایر نیروهای ضد طالبان دارد.» و تنها با «ایجاد یک جبهه‌ی متحد و نیرومند می‌توان در برابر طالبان شرور ایستادگی کرد.»

حاضرین در نشست تصریح کردند «به هیچ وجه نباید به وعده‌های طالبان اعتماد کرد.» آن‌ها گفتند «طالبان به‌طور مداوم حقوق اقلیت‌ها را نقض کرده و با تبعیض و سرکوب برخورد می‌کند.»
و «تنها راه حفظ حقوق و امنیت شیعیان، مقاومت و مبارزه مستمر با این گروه است.»

همچنین توطئه طالبان جهت اشغال و مصادره‌ی مجموعه علمی_ارزشی "خاتم النبیین" و به‌ویژه تلویزیون تمدن را محکوم کرده، آن را ناشی از کینه این گروه علیه شیعیان خواندند.» گفتنی است که طالبان تروریست حقوق و آزادی‌های شیعیان را در نزدیک به سه سال گذشته به گونه مطلق نقض کرده‌اند.

شیعیان اکنون از شدت ظلم و ستم طالبان به ستوه آمده‌اند و بر مبارزه‌ی مسلحانه علیه این گروه تروریستی تأکید دارند. روش مشروع و درستی که جبهه‌ی مقاومت ملی سه سال است آن را با وجود عالمی از دشواری‌ها و کمبودها، دنبال می‌کند.

اعلامیه پایانی کنفرانس فرانکفورت

بنام خداوند جان و خرد
کنفرانس بین المللی شیعیان افغانستانی اروپا، با هدف بررسی وضعیت و مشکلات جامعه شیعه در افغانستان برگزار شد. در این کنفرانس که با حضور چهره‌های شاخص و فعال شیعه‌ی مستقر در اروپا در محل "مرکز فرهنگی امام مهدی" (عج) شهر فرانکفورت برگزار شد،  وضعیت شیعیان افغانستان در حاکمیت طالبان مورد بررسی قرار گرفت و چهره های علمی و صاحب نظر مختلف از  کشورهای استرالیا، سوئد، فرانسه، ترکیه، و ایران به صورت حضوری و آنلاین به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

این کنفرانس با حضور بیش از ۵۰ نفر از شخصیت‌های موثر ملی، نخبگان، علما و نمایندگان برجسته شیعه برگزار شد. صاحب نظران شیعه در این هم اندیشی نکات زیر را به عنوان اصلی ترین موضوعات فراروی شیعیان افغانستان مورد تاکید قرار دادند:

  1. مقاومت و مبارزه با طالبان: شرکت‌کنندگان بر ضرورت مقاومت قاطعانه و مبارزه مستقیم با طالبان تأکید کردند. آن‌ها به صراحت اعلام کردند که سیاست‌های طالبان نه تنها حقوق شیعیان را نادیده می‌گیرد، بلکه امنیت و حیات آن‌ها را تهدید می‌کند. نمایندگان اعلام کردند که جامعه شیعه باید به‌طور سازمان‌یافته و در صورت لزوم به صورت مسلحانه در برابر ظلم و ستم طالبان ایستادگی کند.

2.
انسجام با سایر نیروهای ضد طالبان: شرکت‌کنندگان بر اهمیت همکاری و انسجام با سایر نیروهای ضد طالبان تأکید کردند. آن‌ها معتقدند که تنها با ایجاد یک جبهه متحد و همبسته می‌توان در برابر تجاوزات طالبان ایستادگی کرد و به حقوق و آزادی‌های مدنی دست یافت. این همکاری می‌تواند شامل گروه‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی باشد که هدف مشترکشان مقابله با طالبان است.

  3. وحدت ملی و تشکیل دولت مردم‌سالار: در بیانیه پایانی، نمایندگان تأکید کردند که افغانستان نیازمند وحدت ملی و تشکیل یک دولت مردم‌سالار مبتنی بر حقوق شهروندی است. آن‌ها اعلام کردند که همه اقوام و مذاهب باید در ساختار قدرت مشارکت داشته باشند و حقوق همه شهروندان، بدون تبعیض، محترم شمرده شود.

  4. عدم اعتماد به طالبان: در بیانیه، شرکت‌کنندگان تأکید کردند که به هیچ وجه نباید به وعده‌های طالبان اعتماد کرد. آن‌ها معتقدند که طالبان به‌طور مداوم حقوق اقلیت‌ها را نقض کرده و با تبعیض و سرکوب برخورد می‌کند. لذا، تنها راه حفظ حقوق و امنیت شیعیان، مقاومت و مبارزه مستمر با این گروه است.
در همین  راستا سخنرانان توطئه طالبان جهت اشغال و مصادره مجموعه علمی_ارزشی خاتم النبیین ص به ویژه تلویزیون تمدن را برخواسته از کینه طالبان نسبت به شیعیان دانسته آنرا شدید محکوم نموده، از همه نیروهای تأثیر گذار خواستند در برابر این ظلم آشکار بایستند.

  5. حمایت بین‌المللی: نمایندگان از جامعه جهانی و کشورهای همسایه خواستند تا به حمایت از مبارزه شیعیان افغانستان بپردازند. آن‌ها از سازمان‌های بین‌المللی درخواست کردند تا در برابر ظلم طالبان سکوت نکنند و اقدامات ملموسی برای حمایت از شیعیان و سایر اقلیت های انجام دهند.

این کنفرانس نشان‌دهنده عزم جدی جامعه شیعه افغانستان برای مبارزه و مقاومت در برابر ظلم و ستم طالبان است و تأکیدی بر این واقعیت که تنها از طریق ایستادگی، اتحاد و همکاری می‌توان به حقوق و امنیت دست یافت. https://panjshirnews.com/vdcf.cdmiw6dvegiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما