تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۳۶۸۵
جالب است ۰
در مورد نمایندگان امارت در ایران، آنها با زیرکی بسیار زیاد در ابتدا‌ با دیپلمات‌های زمان جمهوریت در سفارت وارد تعامل شدند و پس از پذیرفته‌شدن توسط آنها، کم کم عذرشان را خواسته و افراد مورد حمایت ط.البان جایگزین شدند.
تهران با کنسولگری امارت در مشهد چه خواهد کرد؟
■ لیلا شباهنگ[ژورنالیست ایرانی]
▪️واگذاری کنسولگری مشهد به امارت:
 
موضوع بسیار حائز اهمیت این واگذاری که گم شدن آن در بین مسائل و مشکلات امروز می‌تواند فاجعه جبران ناپذیری در آینده رقم بزند؛
نمایندگی‌های افغانستان در دنیا پس از سقوط جمهوریت دچار سرنوشت‌های متفاوتی شدند. 
عده‌ای تسلیم امارت نشدند و نماینده زمان جمهوریت در جایگاه خود باقی‌ماند. عده‌ای تعطیل شدند و عده‌ای به دلیل مراودات زیاد کشور میزبان با افغانستان مجبور به پذیرفتن نماینده امارت شدند، مانند ایران و پاکستان. 
 
در مورد نمایندگان امارت در ایران، آنها با زیرکی بسیار زیاد در ابتدا‌ با دیپلمات‌های زمان جمهوریت در سفارت وارد تعامل شدند و پس از پذیرفته‌شدن توسط آنها، کم کم عذرشان را خواسته و افراد مورد حمایت ط.البان جایگزین شدند. 
واگذاری سفارت توسط تهران منجر به واگذاری کنسولگری مشهد و زاهدان به ط.البان نشد، اما تهران با اضافه شدن نمایندگان امارت به افراد قبلی در کنسولگری موافقت کرد. 
اتفاق عجیبی که رخ‌داد و هیچ پوشش رسانه‌ای نداشت، ضرب و شتم شدید یک عکاس ایرانی توسط یکی از دیپلمات‌های امارت به نام دکتر سلیم که تنها عکس‌العمل به این موضوع بدون هیچ اطلاع رسانی رسانه‌ای و بازخواست از ط.البان، فقط اخراج آن دیپلمات بود.
عملکرد دیپلمات بعدی که از سوی امارت جایگزین شد هم تفاوت چندانی با نفرات قبل نداشت و این‌بار آدم‌ربایی. اگر هوشیاری افراد مقاومت نبود، دیپلمات‌های امارت، یکی از افراد پشتون تبار اپوزیسیون را در فرودگاه مشهد ربوده بودند. ربوده شدن قاری عیسی محمدی که ما پیشتر به طور مفصل در مورد آن اطلاع‌رسانی کرده‌بودیم. 
 
▪️عدم آشنایی با پروتکل های بین‌المللی یا بی‌اعتنایی به آنها؟
 
هر کشوری برای معرفی سرکنسول و یا سفیر، در ابتدا از وزارت خارجه کشور میزبان تاییدیه‌ای در جهت عدم شناسایی فرد معرفی شده به عنوان عنصر نامطلوب دریافت می‌کند، اما ظاهراً ط.البان بدون اعتنا به این موضوع، برای معرفی فرد مورد نظر خود فقط نامه‌ای خطاب به سفارت افغانستان مرقوم نموده‌اند و این موضوع با مخالفت دیپلمات‌های مقیم در کنسولگری مشهد مواجه شده است. ولی افراد معرفی شده بدون توجه به توصیه‌های افراد قدیمی کنسولگری و با پافشاری بر عملکرد اشتباه خود، متقاضی قطع ارتباط و‌بودجه از سوی کابل در مقابل کنسولگری مشهد بوده‌اند و سرنوشت این کنسولگری در حال حاضر در انتظار تعیین تکلیف می‌باشد. 
 
 
▪️تصمیم مهم تهران
 
رابطه ایران با امارت کم کم تبدیل به یک دوستی یک جانبه که مدام هم در حال تقویت است، می‌شود.
رد کمک‌های داوطلبانه ایران، عدم تعهد به حق آبه از سوی امارت، شهادت مرزبان‌های ایرانی، واگذاری استانداری استان‌های مرزی به افراد تجزیه‌طلب (در مهم‌ترین شهر مرزی -هرات-استانداری را به شخصی که شیعه را فرقه انحرافی و ساخته یهود می‌داند واگذار کرده‌اند)، تبدیل وظیفه دیپلمات‌های کنسولگری مشهد به جای “نمایندگی‌سیاسی” به “قوای‌تبشیری” و سربازگیری از روستاها و شهرهای سنی نشین استان. اینها خلاصه‌ای از عملکرد ط.البان در دوسال و نیم گذشته بوده‌است.
 
حال با این سؤال مواجهیم:
آیا تهران کنسولگری مشهد را بدون دریافت هیچ امتیاز و ضمانت اجرایی پروتکل‌های بین‌المللی به ط.البان اعطا خواهدکرد؟
 

این کلیپ‌ها دقایقی از لایوهای اخیر استاد جعفریان در یوتیوب و اینستاگرام است، در این لایف‌ها و گفتگوها، اخبار و تحلیل‌هایی با موضوع افغانستان به مخاطبان ارایه می‌شود که آن‌ها را در هیچ رسانه دیگری نمی‌یابید.
 
 
صورت کامل لایوهای پیشین در این کانال یوتیوب قابل دسترس است:
لایوهای آینده را نیز در همین کانال یوتیوب ببینید..‌. 👇
https://www.youtube.com/c/MohammadHosseinJafarianOfficial
https://panjshirnews.com/vdcd.j0s2yt09ka26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما