تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۴
کد مطلب : ۳۲۸۲
جالب است ۰
احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در محفل گرامی‌داشت از شهادت احمد شاه مسعود، قهرمان ملی کشور می‌گوید که قهرمان ملی کشور جان خودرا در راه اهداف والای هم‌چون صلح، دموکراسی و عدالت در افغانستان فدا کرد.
رهبر جبهه مقاومت ملی: برجسته‌ترین باور احمد شاه مسعود این بود که مشروعیت سیاسی باید در کشور از آدرس مردم نشأت بگیرد
صدای افغانستان، کابل: احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در محفل گرامی‌داشت از شهادت احمد شاه مسعود، قهرمان ملی کشور می‌گوید که قهرمان ملی کشور جان خودرا در راه اهداف والای هم‌چون صلح، دموکراسی و عدالت در افغانستان فدا کرد.
رهبر جبهه مقاومت ملی روز (چهارشنبه،۱۵ سنبله) در پیام صوتی به مناسبت گرامی‌داشت از ۲۲ مین سال‌گرد شهادت قهرمان ملی که در پارلمان بریتانیا برگزار شده بود، گفته: احمد شاه مسعود یک نیروی متحد کننده بود که می‌توانست تمام مردم افغانستان را علیه طالبان بسیج کند.
رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان افزوده است: «احمد شاه مسعود یک قهرمان برای یک ملّت و سرزمین بود. ما در حالی از بیست‌ودومین سال‌گرد شهادت او گرامی‌داشت به عمل می‌آوریم که آرمان‌ها و فداکاری‌هایش، بیش از زمانی دیگر متصور است و مسیر رو به جلو را در چنین دوران پر چالشی برای‌مان نشان می‌دهد.»
احمد مسعود با اشاره به دیدگاه ‌ قهرمان ملی کشور به آینده افغانستان گفت که یکی از برجسته‌ترین باورهای احمد شاه مسعود این بود که مشروعیت سیاسی باید در کشور فقط از جانب مردم نشأت بگیرد.
رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان اضافه می‌کند: «در سرزمینی که بیش‌تر بر مبنای قومیت، مذهب و زبان تقسم‌بندی می‌شود، او افغانستان غیر متمرکز و کثرت‌گرا را متصور بود؛ نظامی که در آن قدرت به
طور برابر و عادلانه بین شهروندان تقسیم شود، آن‌چه که امروز افغانستان فاقد آن است و آن را به بمب ساعتی برای درگیری بزرگ‌تر در آینده مبدل کرده‌است.»
احمد مسعود، دیگاه قهرمان ملی کشور را در مورد مردم افغانستان به ویژه زنان و حقوق آن‌ها را یک دیدگاه بدون در نظرداشت جنسیت، مذهب و قوم دانست.
او افزود احمد شاه مسعود نخستین رهبر سیاسی بود که اعلامیه حقوق زنان را در سال ۲۰۰۰ میلادی امضاء کرد. در کشوری که چنین موضع نه تنها نامحبوب، بلکه مخاطره آمیز بود، قهرمان ملی اما؛ محکم ایستاد و باور عمیق خودرا نسبت به حقوق برابر شهروندان منعکس ساخت.
با این حال شماری از دانش‌مندان جهان به ویژه پروفیسور مایکل بیری می‌گوید که فرمانده مسعود می‌جنگید اما جنگ را دوست نداشت و هرگز نسبت به دشمنان خود نفرت نداشت.
شماری از رهبران جهان نیز گفته‌اند که هدف احمد شاه مسعود صلح بود، صلح واقعی و پایدار در افغانستان.
احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی در مورد افزایش تروریسم در خاک افغانستان تحت کنترل گروه طالبان گفته است که « با تأسف، افغانستان یک بار دیگر به پناه‌گاه گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده‌است.»
او هم‌چنان افزوده است که ۲۲ سال پیش، احمد شاه مسعود در پاریس به جامعه جهانی درباره تهدیدهای قریب‌الوقوع هشدار داد که پس از آن هشدار، حادثه (۱۱ سپتامبر، ۲۰۰۱) رخ داد.
آقای مسعود گفت با تکرار از هشدار قهرمان ملی، هشدار می‌دهد که: «جامعۀ جهانی نباید تهدید ناشی از تروریسم و افراط‌گرایی را نادیده بگیرد زیرا، خطر به مرزهای افغانستان محدود نمی‌شود بل، به تمام گوشه و کنار جهان می‌رسد.»
در اخیر رهبر جبهه مقاومت ملی گفت همانگونه که از شهادت قهرمان ملی سوگواری می‌گیریم، آرمان‌هایش را نیز جشن بگیریم.
او افزود، دیدگاه قهرمان ملی برای افغانستان این بود که این کشور دموکراتیک، مستقل و کثرت‌گرا بود. این دیدگاه ما را در «ادامه مبارزه‌مان برای آزادی میهن» راهنمایی می‌کند.
احمد مسعود در این پیام همچنان افزود: « می‌توانیم و تضمین خواهیم کرد که فداکاری او(احمد شاه مسعود) بی‌هوده نبوده‌است.»
 
https://panjshirnews.com/vdcg.79wrak9xxpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما