تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۳۲۹۶
جالب است ۰
دیده‌بان حقوق بشر در تازه ترین گزارش اش طالبان را متهم به ارتکاب جنایت علیه بشریت و آزار و اذیت جنسیتی زنان و دختران کرد است.
دیده‌بان حقوق بشر: طالبان مرتکب جنایت علیه بشریت و آزار جنسی زنان شده اند
صدای افغانستان، کابل: دیده‌بان حقوق بشر در تازه ترین گزارش اش طالبان را متهم به ارتکاب جنایت علیه بشریت و آزار و اذیت جنسیتی زنان و دختران کرد است.
در این گزارش که روز یک‌شنبه،(19 سنبله) منشتر شده آمده است که گروه طالبان پس از قدرت گیری شان در کابل قوانینی را وضع کرده اند که بر اساس آن زنان و دختران افغانستانی از تمام آزادی های شان محروم و اساسی ترین حقوق شان نقض گردیده است.
الیزابت اونسون، مدیر دادگستری بین المللی دیده‌بان حقوق بشر، گفته که کشورهای جهان باید در مورد محاکمه افراد گروه طالبان اتفاق نظر داشته باشند، زیرا این گروه مرتکب جنایت علیه بشریت گردیدند و آپارتاید جنسیتی را در افغانستان عملی نموده اند و براساس قواعد حقوق بشری که افغانستان نیز از کشور های تابع آن می باشد جهان حق دخالت در قضیه افغانستان را دارد و باید گروه طالبان را در مورد رویکرد تبعیض آمیز شان در قبال زنان ودختران افغانستانی وادار به پاسخگویی شوند.
بنابر تحقییقات تازه دیده‌بان حقوق بشر از سال ۲۰۲۱ به اینسو تمام جنایات ضد بشری بر اساس احکام متعدد کتبی و غیر کتبی (شفاهی) سران گروه طالبان انجام یافته است.
در این تحقیقات آمده که این احکامات محدودیت های شدیدی را در برابر زنان و دختران افغانستانی ایجاد کرده، زنان دیگر حق کار و تحصیل را ندارند و از حضور معنی دار در جامعه نیز منع شده و تحت سیطره گروه طالبان هیچگونه حق مشارکت در قضایای سیاسی و اجتماعی برای زنان در نظر گرفته نشده است. دیده بان حقوق بشر گفته که گروه طالبان زنان و دختران را از تمام ابعاد جامعه حذف کردند که این به معنی واقعی کلمه آپارتاید جنسیتی محسوب میگردد.
https://panjshirnews.com/vdcb.9bfurhb50iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما