تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۳۴۱۸
جالب است ۰
نمایندگان هشتاد کشور عضو سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، ۱۲ میزان نگرانی خود را نسبت به تبعیض و آپارتاید جنسیتی نظام‌مند گروه طالبان علیه زنان در افغانستان ابراز کردند. 
کشورهای جهان خواستار لغو فوری محدودیت‌های طالبان علیه زنان گردیدند
صدای افغانستان، کابل: نمایندگان هشتاد کشور عضو سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، ۱۲ میزان نگرانی خود را نسبت به تبعیض و آپارتاید جنسیتی نظام‌مند گروه طالبان علیه زنان در افغانستان ابراز کردند. 
نمایندگان این کشورها با ارائه بیانیه مشترکی در مجمع عمومی سازمان ملل ملل متحد خواستار لغو فوری محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغانستانی گردیدند. 
دربین این کشورها، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آسترالیا، جاپان و امارات متحده عربی، نیز این بیانیه مشترک را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کردند. 
نمایندگان ۸۰ کشور در بیانیه خود خواستار لغو فوری تمامی محدودیت‌ها و فرمان های که به اصول عدم تبعیض ناسازگاراند، گردیده اند. 
هشتاد کشور در بیانیه خود گفته اند: «ما از طالبان می‌خواهیم که سیاست‌ها و اعمال، فرمان‌ها و سایر موارد نقض حقوق بشر و آزادی‌های زنان و دختران در افغانستان را که با اصول عدم تبعیض ناسازگار اند، فوراً لغو کنند.» 
در بخشی این بیانیه روی پیامد سوء تصمیم ها و احکام  غیر انسانی گروه طالبان اشاره می شود و می‌افزاید: «تصمیم‌ها و احکام خودسرانه با شدت بخشیدن به خشونت‌ها و بحران اقتصادی جاری و سیستم بهداشتی، دسترسی زنان و دختران را به خدمات حیاتی مانند خدمات بهداشتی و ولادی محروم می‌کند.» 
این کشورها با اشاره بر اثرات منفی جدی محدودیت‌ها بر سلامت جسمی و روانی زنان و دختران افغان، به شدت نگرانی خود را از نقض‌ حقوق بشری، تبعیض، ستم و خشونت شدید طالبان بر زنان و دختران افغانستان ابراز کردند. 
در بیانیه با اشاره به عضویت افغانستان در کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان و کنوانسیون حقوق کودک از طالبان خواسته شده تا به حقوق بشر و حقوق زنان و دختران در افغانستان احترام بگذارد و از آن محافظت کند. 
نهادهای حقوق بشری در گزارش‌های متعددی از پیامدهای ویرانگر اقتصادی و اجتماعی محدودیت‌ها برای زنان و دختران افغانستان و بروز مشکلات روحی و روانی در بین آنان هشدار داده‌اند.
https://panjshirnews.com/vdch.znxt23nk6ftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما