تاریخ انتشار :جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۳۴۲۵
جالب است ۰
روز پنجشنبه ۵ اکتبر، پارلمان اتحادیه اروپا  قطعنامه‌ای در محکومیت نقض حقوق بشر در افغانستان، را به اکثریت آرا موافق به تصویب رساند.
واکنش تند اتحادیه پارلمان اروپا به طالبان؛ از دعوت احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی تا محکومیت نقض حقوق بشر در افغانستان 
صدای افغانستان، کابل: روز پنجشنبه ۵ اکتبر، پارلمان اتحادیه اروپا  قطعنامه‌ای در محکومیت نقض حقوق بشر در افغانستان، را به اکثریت آرا موافق به تصویب رساند.
اکثریت اعضای پارلمان اروپا نقض شدید حقوق بشر در افغانستان به‌ویژه آزار و اذیت کارمندان دولت پیشین، مخالفین سیاسی و فعالا حقوق بشری را نگران‌کننده و غیر‌قابل‌قبول خوانده اند. 
پارلمان اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرد، امده است: «‌پارلمان اتحادیه اروپا به‌شدت نقض شدید حقوق بشر در افغانستان را محکوم می‌کند و هشدار می‌دهد که از زمان تسلط طالبان بر این کشور، موارد نقض حقوق بشر به‌طور تصاعدی افزایش یافته است.» 
در این قطعنامه، سرکوب شدید زنان و دختران، اعمال آپارتاید جنسیتی و هدف قرار دادن نهادهای‌های جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر، از مسائل مهم و برجسته موارد نقض حقوق بشری از سوی طالبان است. 
پارلمان اروپا، همچنان خواهان به رسمیت شناسی «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان گردیدند. امری که قبل از این فعالان سیاسی و مدافعین حقوق زنان خواستار آن از سوی اتحادیه اروپا گردیده بودند. 
نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا، خواستار  اجرای تعهدات طالبان در مسائل ذیل گردیدند، ” عفو عمومی که به صورت علنی اعلام شده بود را در قبال مقامات دولتی سابق و اعضای پیشین نیروهای امنیت ملی که در معرض بازداشت‌های خودسرانه، قتل‌های فراقانونی، ناپدید شدن اجباری و شکنجه قرار دارند.” 
قبل از صدرو قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در  گزارشی از قتل، شکنجه، بازداشت، تهدید و تحقیر کارمندان و نظامیان دولت پیشین و بازداشت فعالین زن، از سوی گروه طالبان یاد آور گردیده بود. در گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد آمده بود:” طالبان خلاف تعهدشان در چهارچوب عفو عمومی، صدها کارمندان پیشین دولت افغانستان، به‌ويژه نیرو‌های امنیتی را به قتل رسانده‌اند، بازداشت و شکنجه یا تهدید و تحقیر کرده‌اند. قطعنامه پارلمان اروپا همچنین خواستار لغو محدودیت‌های شدید علیه زنان و دختران در راستای تعهدات بین‌المللی افغانستان شدند.” 
گفتنی‌است که این قطعنامه با ۵۱۹ رای موافق در مقابل ۱۵ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع، در محکوم ساختن رفتار غیر انسانی و بشری گروه طالبان از سوی پارلمان اتحادیه اروپا به تصویب رسید.  
همچنان، پارلمان اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه از احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، و هئیت همرایش دعوت بعمل آورد تا در نشست ویژه ای روی مسائل مهم سیاسی و بشری افغانستان صحبت داشته باشد. 
رهبر جبهه مقاومت ملی، در سخنانی خطاب به اعضای پارلمان اتحادیه اروپا گفت، که افغانستان یک بار دیگر به پناه‌گاه تروریسم و زندان شهروندانش تبدیل شده است. او همچنین خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا گفت چیزی که ما نیاز داریم در حال حاضر فشار بر گروه طالبان است، ولی اروپا این کار را انجام نداده است. 
گروه محافظه‌کاران و میانه‌روهای پارلمان اروپا در شبکه ایکس نوشتند خوشحال‌اند که میزبان احمد مسعود در نشست پارلمان بوده‌اند و آنان در کنار احمد مسعود قرار دارند.
پس  از حضور و سخنرانی رهبر جبهه مقاومت ملی در پارلمان اتحادیه اروپا، این پارلمان روز پنجشنبه با اکثریت آراری موافق قطعنامه‌ای در محکومیت رفتار ضد بشری و نقض شدید حقوق بشری طالبان، به تصویب رساندند. که می‌تواند نتیجه دیپلماسی فعالانه رهبری جبهه مقاومت ملی باشد. 
پیش از این، سیاست‌مداران اروپا تلاش می‌کردند که با انعطاف بیشتری در قبال طالبان، این گروه را به تغییر مواضع ضد انسانی شان وادار کنند، اما قطعنامه تازه پارلمان اروپا نشان می‌دهد که کشور‌های اروپایی از تغییر رویکرد طالبان نا‌امید شده‌اند. 
این نخستین واکنش تند و معنا دار پارلمان اروپا در قبال رویکرد ضد حقوق بشری طالبان است، که در راستای دفاع از مسائل حقوق بشری و شهروندان افغانستانی صادر گردیده است.
 
https://panjshirnews.com/vdcf.0dmiw6djtgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما