تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۳۴۳۲
جالب است ۰
هانا نیومن، نماینده پارلمان اتحادیه اروپا می‌گوید؛ پس تسلط دوساله طالبان در افغانستان وضعیت این کشور بنابر محدود ساختن حقوق زنان، تیرباران نظامیان سابق، تهدید کارمندان دولت قبلی به شدت ویرانگر و بی ثبات است.
نماینده پارلمان اتحادیه اروپا، وضعیت افغانستان تحت کنترل طالبان را ویران‌گر عنوان می‌کند
صدای افغانستان، کابل: هانا نیومن، نماینده پارلمان اتحادیه اروپا می‌گوید؛ پس تسلط دوساله طالبان در افغانستان وضعیت این کشور بنابر محدود ساختن حقوق زنان، تیرباران نظامیان سابق، تهدید کارمندان دولت قبلی به شدت ویرانگر و بی ثبات است.
خانم نیومن که روز، پنج‌شنبه ۱۳ میزان، در مقر پارلمان اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد گفت؛ «در دو سال گذشته حاکمیت طالبان بر افغانستان محدودیت‌های زیادی بالای رسانه‌ها اعمال شده وضعیت این کشور باید از توجه این اتحادیه به دور نباشد.»
این نماینده اروپا طی صحبت‌های خود گفته است که؛ کارمندان سابق دولت همواره از سوی طالبان زیر تهدید قرار دارند، از جمله نظامیان، دادستان‌ها و افراد ملکی دیگر و از سوی دیگر مکاتب اکثراً توسط طالبان به مدارس جهادی تبدیل شده که این خود برای جهان خطر ساز است.
خانم نیومن عنوان می‌کند که آپارتاید جنسیتی در افغانستان باید به عنوان جرم در قوانین بین المللی به رسمیت شناخته شود.
خانم هانا نیومن، همچنان پیشنهاد کرد که فعالان حقوق بشر که توسط طالبان بازداشت شده و یا تحت تهدید قرار دارند، باید برای خروج شان از افغانستان ویزه فوری داده شود.
خانم نیومن، با اشاره به نامزد شدن پرستو حکیم، مطیع الله ویسا، و مرضیه امیری، فعالان آموزش برای دریافت جایزه ساخاروف گفت این جایزه برای افرادی که علیه طالبان مقاومت می‌کنند نخست شناسای می‌شوند و سپس برای آن‌ها داده می‌شود.
پس از تسلط طالبان در افغانستان، این گروه حقوق زن‌ها را به شدت محدود ساخته، فعالیت رسانه‌ها را هم سانسور کرده و محدودیت‌های بیشتری را بالای آنها وضع کرده، پس از گذشت دو سال صدها تن از نیرو های امنیت پیشین را بازداشت، شکنجه و تیرباران کرده اند.
پیش از این بارها نهادهای بین المللی و حقوق بشری از گروه طالبان خواسته اند که دست از خودسری‌ها و نقض حقوق بشر بردارند، اما این گروه هیچ‌گونه توجه به این درخواست‌های جهانی نکردند.
https://panjshirnews.com/vdcd.s0s2yt0oxa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما