تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۳۵۳۴
جالب است ۱
بنیاد شهید مسعود و موسسه فرهنگی «درّ دری» روز سه‌شنبه، ۲۸ قوس، در شهر مشهد نشست خبری مشترک با حضور شمار زیادی از شاعران، فرهنگیان، نویسنده‌گان و خبرنگاران دو کشور ایران و افغانستان برگزار کردند.
بنیاد شهید مسعود و موسسه فرهنگی «درّ دری» در آستانه برگزاری مسابقه فرهنگی
بنیاد شهید مسعود و موسسه فرهنگی «درّ دری» روز سه‌شنبه، ۲۸ قوس، در شهر مشهد نشست خبری مشترک با حضور شمار زیادی از شاعران، فرهنگیان، نویسنده‌گان و خبرنگاران دو کشور ایران و افغانستان برگزار کردند.

این نشست مقدماتی به منظور چگونه‌گی برگزاری مسابقه بزرگ فرهنگی با موضوع «پارسی وطن است» راه‌اندازی شده است.

دکتر شمس‌الحق آریانفر، مسوول بنیاد شهید مسعود در مشهد، ضمن ستایش از غنامندی زبان فارسی از خطراتی که در کمین آن است، نیز سخن گفت. وی بیان داشت که فارسی یکی از چهار زبان مطرح دنیاست و متفکران معروفی را در دامن خود پرورانده است، در عین حال که خطراتی نیز متوجه آن بوده است.

آریانفر وضع زبان فارسی در افغانستان زیر اداره طالبان را ناگوار خواند و گفت که این گروه سیاست فارسی‌ستیزی را با جدیت دنبال می‌کنند، طوری که واژه‌های فارسی را از روی لوحه‌های نصب‌شده در اماکن عمومی حذف می‌کنند و علیه استادان فارسی‌زبان در دانشگاه‌ها تبعیض اعمال می‌کنند.

دکتر شمس‌الحق آریانفر اظهار داشت این درست است که زبان فارسی از کوران حوادث روزگار به سلامت عبور کرده است، ولی نبایستی خطرات جاری علیه آن را ساده انگاشت. وی تصریح کرد که اگر جمهوری اسلامی ایران و فعالان و آگاهان حوزه فرهنگ برای دفع خطرات موجود علیه زبان فارسی گام مهم برندارند، آینده آن در حوزه تمدنی ما به‌ویژه افغانستان ناروشن خواهد ماند.

مسوول بنیاد
شهید مسعود در مشهد افزود با توجه به فارسی‌ستیزی طالبان بایستی اقدامات حمایتی قابل توجه در حمایت از زبان فارسی صورت گیرد. وی از جمهوری اسلامی ایران تقاضا کرد تا برای دختران محروم از تعلیم و تحصیل در افغانستان برنامه‌های آموزشی مجازی برگزار کند تا از یک‌سو زبان فارسی رونق پیدا کند و از سوی دیگر، جوانان و نوجوانان از آموزش مستفید شوند.

سید ابوطالب مظفری، رییس موسسه درّ دری، نیز سیاست فارسی‌ستیزی طالبان را به انتقاد گرفت و بر راه‌اندازی برنامه‌های موثر در حمایت از زبان فارسی تاکید کرد. وی گفت که فارسی زبان قوم خاص نیست که طالبان برای نابودی آن تلاش می‌کنند، بل زبان حوزه تمدنی بزرگ و همه مردم افغانستان است. مظفری تاکید کرد که نهادهای فرهنگی در کشورهای افغانستان، تاجیکستان و ایران بایستی به چگونه‌گی دفاع از زبان فارسی در برابر تهدیدها و محدودیت‌های جاری بیندیشند. او تصریح کرد که با برگشت مجدد گروه طالبان در افغانستان زبان فارسی در معرض خطرات جدی قرار گرفته است و اگر توجه صورت نگیرد، دورنمای آن تاریک خواهد شد. مظفری نیز گفت که جمهوری اسلامی در برابر آن‌چه که در افغانستان علیه زبان فارسی می‌گذرد، نباید بی‌تفاوت بماند.

کاظم کاظمی، شاعر و نویسنده افغانستان و سید فضل‌الله قدسی، شاعر و نویسنده ایران، ضمن تاکید بر جدی‌انگاشتن تهدیدات موجود علیه زبان فارسی از اهمیت برگزاری مسابقه «فارسی وطن است» سخن گفتند. آنان گفتند که تلاش‌ها برای برگزاری این مسابقه به همت دو نهاد متذکره از ماه‌ها قبل آغاز شده و به مرحله پایان نزدیک شده است. این دو نویسنده و شاعر هدف از برگزاری این مسابقه فرهنگی را «برجسته‌کردن تهدیدات جاری علیه زبان فارسی و ضرورت ایستاده‌گی علیه این تهدیدات» عنوان کردند.
https://panjshirnews.com/vdcg.w9wrak9ntpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما